2007. okt 17.

Nyár végi pontyozás rakósbottal

írta: Kenyeres László
Nyár végi pontyozás rakósbottal

Már javában a nyár végén jártunk. Sajnos, ahogy elkezdődik számomra az iskola már csak hétvégenként, tudtam hódolni a szenvedélyemnek. Nagy halat akartam fogni. Felhívtam keresztapámat, mit szólna egy pontyozáshoz. Egyből igen mondott. Nem volt más hátra csak keresni egy jó helyet, ahol bőven van ponty. Választásom a Sződön található Ordas-tavakra eset.

clipboard07_1.jpg

6 órakor indultunk, hogy a 7 órai nyitásra megérkezzünk. A reggel nagyon csípős volt. A hőmérő is csak 6 fokot mutatott. Nincs mese, lassacskán itt az ősz. Megérkezésünkkor napijegyváltás és gyors felszerelés behordás. Mondanom se kell, mindjárt nem fáztunk. Ládabeállítás, botösszerakás, fenéktérképezés.

Két fajta etetést terveztem. – Gondolom, most sokakban megszólal a kérdés, miért is? Nos, mindig is szerettem kísérletezni, most arra voltam kíváncsi, hogy a két fajta etetés milyen mértékben szelektálja a halak méretét. - Az egyikre szemes takarmányt, míg a másikra a nagy pontyok által igen kedvelt pelletet kupakoltam. A szemes etetésnél a TOP MIX MCS 5x mag mixét használtam. Ez a fajta magmix 5 féle szemestakarmányt tartalmaz. (Kukorica - földimogyoró - csicseri borsó - csillagfürt – tigrismogyoró). Ezen csalikkal a ponty és amur horgászata során egyaránt sikereket érhetünk el.

A másik etetést egy viszonylag közel 5 tagos topset távon talált gödör helyére kupakoltam. Ide csak TOP MIX 10mm fúrt magic pellets került. Ez a fajta pellet, bojli alapanyagokból készül, tehát magas protein tartalommal rendelkezik. Igazi energia bomba a halaknak. A sárga és piros szemek vanília, méz, eper ízesítésben kerülnek forgalomba. Ami azonos volt a két etetés között, hogy csontit csúzliztam folyamatosan az úszó köré.

 1_kep_4.jpg

Néhány szó a szerelékről. Ponty horgászata esetén gyakran előforduló probléma, hogy a halból kipattanó szerelék az úszó szárának vagy antennájának a töréséhez vezet. Ezért választottam egy belső zsinórvezetésű kifejezetten erős igénybevételnek kitehető, vastag antennával rendelkező pontyozó úszót 0,3 gr méterben. A főzsinórom 0,18 az előke 0,14, melyet a későbbiek folyamán 0,16-re cseréltem. Horognak Gamakatsu 2260-t kötöttem 10-es méretben. A bot első két tagjába 2,5-es piros csőgumi került.

Egy órás előkészület után vetettem be a horgomat a szemes etetésre. Az első halra fél órát kellett várni, ami az 5 szem csontit kívánta meg. Egy 3 kg-s tükörponty. 

2_kep_4.jpg

                   Horgon az első ponty... 

3_kep_2.jpg

 ...majd merítőben...

4_kep_4.jpg

 ...és végül a kamera előtt.

Egyből mondtam magamban: - lesz itt hal bőven. Volt is, csak egy gyakran előforduló problémával kerültem szembe. Nem tudtam szájba akasztani a halakat. Muszáj voltam kísérletezni a csalik különféle variációjával. Először az élőcsali arzenálomat vonultattam fel, kevés sikerrel. 7 halból 5 külsős volt. Nem valami jó arány. Nos, akkor nézzük, mi van még a csalizó dobozban. Ekkor jutott eszembe, hogy nálam vannak a kedvenc csalizó kukoricáim. Sok kudarctól mentettek már meg ezek a csoda csalik. (Az egyik legfontosabb tulajdonsága eme kukoricának, hogy tartósítószert nem tartalmaznak). A pálinkást tűztem a horogra elsőként. 10 perc várakozás, kapás, megvan. Örülve láttam, hogy szájba van a horog. Reméltem, hogy nem a véletlen műve. Csalizás, vissza az előző helyre. 20 perc csend, kapás és még egy ponty, ez is szájba. Végre megvan a tuti!

5_kep_4.jpg

                 Ízenként más-más fajta csomagolásban

A nap folyamán folyamatosan sikerült fognom a pontyokat. Kora délutánra gyönyörű napsütéses idő lett. Neki is kellett vetkőznöm. Már csak egy dolog volt hátra. Megnézni, hogy a pelletes etetésen van-e nagy hal. Hosszú várakozás után finom kapás majd eltűnik az úszó. Ahogy megakasztottam éreztem, hogy nem kis hallal akadtam össze. Nyúlt a gumi rendesen én meg csak kapaszkodtam a botba. A szerelék nagyon a szakadás határán volt. 4-5 kör leírása után éreztem azt, hogy  fárad ellenfelem. 10 perc után jött fel először és mutatta meg magát. Életem legnagyobb hala. Mondanom se kell rendesen felment bennem az adrenalin. Csak legyen meg, csak legyen meg. – mondogattam magamban. És meglett, egy 10 kg tükörponty személyében. Hatalmas volt bennem az öröm. Fotózás után a hal visszanyerte szabadságát, remélhetőleg másoknak is hasonló élményeket okozva. Ennél jobb horgászatot nem is kívánhattam volna.

6_kep_2.jpg

Tapasztalat: A benti szemes etetésen folyamatosan ott volt a hal, de nem nagyméretűek, 2-5 kg közöttiek. A pelletes etetést 2 és fél órán keresztül vallattam ez 3 db halat adott 6-7-10 kg egyedsúllyal. Tehát a pelletes etetésen lényegesen kevesebb hal tartózkodott, de azok viszonylag nagyméretűek voltak.

7_kep_2.jpg

A horgászat alatt minden hal szabadon távozhatott 

 2007. Október

Szólj hozzá

Módszerek Ponty Rakósbot Úszózás Ordas-tó