2019. máj 22.

Keserédes májusi pillanatok - a Balatonról jelentem

írta: Kenyeres László
Keserédes májusi pillanatok - a Balatonról jelentem

Múlt héten hat napot töltöttem a Balaton mellett, ebből négy alkalommal sikerült is kijutnom horgászni. Szívem szerint minden nap a vízparton ültem volna, de az időjárás áthúzta a számításaimat. Két hónappal ezelőtt, amikor még a horgászatot terveztem, bele se gondoltam, hogy májusban majd a jeget kell kaparnom a kocsi szélvédőjéről. Vasárnap este markáns hidegfront érkezett, drasztikusan lehűlt a víz, és ez megmutatkozott a halak kapókedvén is. Az első két horgászat alatt még kapásig sem jutottam! Nemhogy pontyot, de még egy árva keszeget sem tudtam felmutatni! Az igazat megvallva, erre nem voltam felkészülve. Sajnos a közeli előrejelzés sem jósolt komoly javulást. Gyakran szemerkélő eső, hideg levegő, ráadásként egy kis déli széllel fűszerezve.

vagolap01_25.jpg

Próbáltam okulni az eredménytelenségemből és fejben átformáltam a horgászat menetét, mert a helyi horgászok azért olykor elcsíptek egy-egy pontyot, ami azt mutatta, hogy itt bizony nem üres a víz. Nagy valószínűséggel én csinálhatok valamit rosszul. Eredményességüket abban láttam, hogy nagyon minimális mennyiségben jutattak be csalogatóanyagot, és bedobás után türelmesen várták a kapást. Csúnyán fogalmazva „kiseggelték” a nagyhalat. Később én is hasonlóképpen kezdtem el horgászni és láss csodát a következő alkalommal sikerült több balatoni pikkelyest szákba terelni. A duci kárászok mellett kettő darab méretes ponty is tiszteletét tette. Természetesen ehhez kellett a napsütéses órák számának növekedése, bár ez nem volt komoly kihatással a vízhőfok emelkedésére.

vagolap03_16.jpg

Az utolsó horgászat viszont parádésra sikeredett. Elállt a szél, kitisztult az ég és a pontyok olyan ugróshow-t rendeztek az éjszakában, hogy azt egy életre sem felejtem el. Volt köztük olyan mély, öblös, hogy még most is beleborzongok. A „korábban begyakorolt taktikát” folytattam és a halmatrac nem maradt szárazon, az éjszaka második felében számos kisebb-nagyobb testű pontyot sikerült partra emelni. Meglátásom szerint most teljesen mindegy volt, hogy mi került a kosárba, a hangsúly a türelmes kiváráson alapult. Ez első olvasásra könnyen kivitelezhetőnek hangzik, de nekem, mint dunai pecásnak koránt sem megszokott. Folyóvízi horgász révén hozzá vagyok szokva a folyamatos, aktív horgászathoz, a hosszú percekig-órákig tartó várakozás mondhatni nem az erősségem. Csali tekintetében is mindegy volt, hogy mi kerül a pontyok elé, a lényeg a méretes falaton volt. Talán a 16 mm-es rákos ízesítésű fúrt pellet bizonyult a legfogósabbnak.

vagolap07_13.jpg

vagolap14_7.jpg

vagolap16_3.jpg

vagolap12_7.jpg

vagolap04_13.jpg

vagolap11_8.jpg

vagolap08_10.jpg

Két hónap és újra ellátogatok a Balaton déli partjára, addig marad a sóvárgás, tervezgetés és a korábbi fogásokról készült fotók nézegetése.

Rövidke beszámolóm végére szeretnék még néhány kevésbé szép tapasztalatot megosztani. A parton sok sporttárssal találkoztam, 20-25 horgásszal garantáltan összefutottam. Ami először meglepett, hogy rajtam kívül senkinél sem láttam pontymatracot. Véleményem szerint, a Balatonon egy 5 kilogramm feletti ponty már nem számít ritkaságnak. Most is több alkalommal nézhettem végig hasonló méretű halak kifogását. Ezekből a halakból viszont egyet sem láttam visszaengedni. Részemről további negatívum volt a halak mérlegelése, amelynél rendszerint az élő hal kopoltyújába akasztották a mérleg kampóját. Az egyértelmű, hogy nem lehet fájdalom, például horog ütötte seb nélkül űzni ezt a hobbit. Az azonban meggyőződésem, hogy a kifogott halnak a legkevesebb szenvedést kell okozzuk, akár visszaengedjük, akár a konyhaasztalra kerül. Szerintem az is sokat elárul, hogy néhány helyinek az számított elismert horgásznak, aki május végére már megfogta az adott év nemeshal kvótáját. Nem szeretném tovább részletezni a látottakat. Beszélhetünk itt generációváltásról, de rögtön hozzátenném, a fiatalabb 35-45 év körüli korosztálynál is hasonló dolgokat láttam. 4 éve járok a Balatonra és évről-évre egyre több és nagyobb halat sikerül fognom. Én személy szerint javuló tendenciát tapasztalok a fogásokat tekintve, de jó lenne, ha most már a fejekben is elindulna egy pozitív irányú változás. Mértékletesség és tisztelet a zsákmányul ejtett halnak, csak ezekre kéne egy kicsit jobban odafigyelni!

Szólj hozzá

Balaton Vélemény Tavasz Emlékek Történet Horgászok Éjszaka Feeder Elbeszélés Ponty C&R Kárász Horgász Szél Éjszakai horgászat Fürdőző halak Halugrás Kíméletes horgászat Kopoltyú