2008. jún 12.

Keszegezés, pontyozás egy bottal? – Igen, Topmix Asterx Match Medium

írta: Kenyeres László
Keszegezés, pontyozás egy bottal? – Igen, Topmix Asterx Match Medium

Sok kérdést kapok több fórumon, hogy segítsek egy olyan univerzális horgászbotot ajánlani, amellyel a keszegezés és pontyozás egyaránt megoldható. Ebben az írásban az Asterx Medium matchbotot mutatom be, amely a fenti követelményeknek tökéletesen megfelel. 

clipboard01_2.jpg

Először is lássuk a bot fontosabb adatait:

Hossz

4,20 m

Szállítási hossz

150 cm

Bot tömege

223 gr

Akció

B

Tagok száma

3

Tagok illesztése

stucnis

Gyűrűk száma

15

Gyűrűk típusa

SIC

Nyélborítás

parafa + szivacsos

Orsótartó típusa

csavaros

Bot anyaga

IM10 carbon

Dobósúly

8-18 gr

Ideális főzsinór méret

0,15-0,17

Optimális előkezsinór méret

0,11-0,13

 

A táblázatból, gondolom, mindenki megfogalmazta a maga véleményét, álláspontját. Ha már a számok nyelvén megismertük a botunkat lássuk élőben, hogyan is viselkedik. Tesztnek két helyszínt választottam. Először a Dunán próbáltam szerencsét, ahol keszegekre horgásztam. Második alkalommal viszont kemény terhelésnek alávetve a botot, egy intenzíven telepített tavon néztem meg, hogy miként viseli a pontyok erőszakos kirohanásait. 

clipboard03_2.jpg

clipboard02_2.jpg

A nyélrész parafa és szivacs kombinációja

clipboard04_2.jpg

Szép igényes gyűrűsor

Korán érkeztem a Dunára, hogy jó helyet sikerüljön kifognom. A Dunán nincs foglalt hely, itt bizony érkezési sorrend van. Egy jó hely már fél sikert jelent. Nagyon rég nem matchbotoztam folyóvízen, pedig emlékszem, amíg nem volt rakós botom, csak ezt a módszert műveltem.

Szépen mindent elrendeztem, hogy kézközelben legyenek a fontosabb kiegészítő kellékek. A horgászhelyem nagy terméskövekkel tarkított, emiatt a közlekedés sem egy egyszerű művelet. Minden egyes lépést megfontoltan kell véghezvinni, egy rossz mozdulat és már borulunk is a hideg vízbe. Máskülönben nem szerencsés összekocogtatni a köveket, mert akkor a közelben tartózkodó halaknak búcsút is inthetünk. Csak egy kis érdekesség: a hang a vízben másodpercenként 1400 métert tesz meg! Most már remélem, értik, miért is veszik rossz néven a horgászok, ha valaki vadállat módjára jön le a vízpartra. 

clipboard06_1.jpg

 Friss tavaszi reggel, halugrással komponálva 

clipboard07_2.jpg

Napsütéses jász

Nos, térjük is vissza témához. A bot összeszerelésénél -mikor a tagokat összeillesztjük- nagyon jól érzékelhető, hogy mikor is csatlakozott megfelelően a két rész. Szeretem a stucnis illesztést, mert összerakásnál a tagok szó szerint „összecuppannak”. A szétszedésük viszont nem okoz semmilyen erőlködést, azok is egy könnyű tekerő mozdulattal szétjönnek. A gyűrűk SIC betétesek, a damil csak úgy suhan át rajtuk. Szépen, egy sorban helyezkednek el, hibátlan a gyűrűsor. A bot dobósúlyát tekintve 8-18 gr, de erre a horgászhelyre elegendő egy sima 5-6 grammos duci úszó is. Ez a viszonylag kis méretű úszó is könnyedén repül, a már megetetett helyre. Gombócaimat a kövezés lábának végéhez dobom, hátha elcsípek néhány jászkeszeget, paducot, dévért. Etetőanyagom a következő elemekből állt: 2,5 kg TM folyóvízi alapetető, 0,5 kg őrölt magmix, 0,5 kg mézeskalácsliszt, 1 kg főtt búza, fél csomag spekulatius aroma, 0,5 liter csonti, 2 kg kavics.

clipboard05_2.jpg

Alapozó etetésre szánt gombócok

Etetés után 15 perccel már halat akasztok. Érzem, erősen rugdalózik - ez bizony jász lesz. Imádok erre a halra horgászni. A horgon jól védekezik, nem adja könnyen a bőrét. A 6 szem csonti kellett neki, számára igazi fehérjebomba ilyenkor tavasszal. Szákba helyezem, és már dobom is vissza szerelékemet az etetés sávjába. (Óvatosan, ha nyitott szákba helyezzük a jászt, mert abból a repülőhalat meghazudtoló módon tud kiugrani). A halak fantasztikusan mozognak a Dunán. Halugrás halugrást ér, gyönyörű látvány. Közben élvezem a napsütés jótékony hatását, a tavaszi hajnal friss illatát. A bot szépen dolgozik minden egyes hal alatt, élmény vele a horgászat. 2 órája horgászok kézben tartva a bottal, de még nem érzem, hogy fájna a karom. Nem vagyok egy testépítő alkat, úgyhogy tudom, milyen érzés, amikor pihenésre kell ítélni a karunkat, pláne akkor, amikor még a hal is megy. A folyamatos helyben tartó etetés hatására az etetőanyagom is elfogy, vele együtt a halaim is odébb állnak. Kiöntöm fogásomat a vödörbe, 5-6 kg-ra saccolom a mai termést. Gyorsan néhány fotó, és mehetnek is vissza.

clipboard08_1.jpg

clipboard09_1.jpg

A dunai keszegezés után már elmondhattam, hogy a vékony 0,10-0,12-es előkével való horgászatnál a bot első tagja kellően lágy, ugyanis nem sikerült beletépnem egy halba se a horgot bevágásnál. De lássuk, miként viselkedik a botunk a pontyok esetében. Kezdésnek 0,14-es előkét és 0,18-as főzsinórt választottam. Elején nem akartam erőltetni a botot, hogy lássam, mennyire is bírja a tartós igénybevételt. Két ponty megfogása után már éreztem, nem kell itt félteni a botot, igazi erőtartalékokkal rendelkezik. Előttem a halak nagy mennyiségben álltak, és rendkívül jól táplálkoztak. Minél többet akartam kifogni, minél gyorsabban. 0,17-es előkére cseréltem a régit, és beleadtam apait-anyait. 8 pontyot fogtam egy óra alatt, és nem a kisebb fajtából. A legnagyobbat, olyan 8-9 kilósra saccoltam. Részletezni nem akarom a fárasztásokat, szerintem a képek önmagukért beszélnek.

clipboard13.jpg

clipboard10_1.jpg

clipboard11_1.jpg

clipboard12_1.jpg

Összességébe véve a bot olyan általános paraméretekkel rendelkezik, amelyekkel a könnyű keszegezés, és pontyozás is véghezvihető. A mélybordó szín és az elegáns gyűrű kötések tiszteletet parancsoló megjelenést biztosítanak. Fantasztikus erőtartalékokkal rendelkezik, nem kell megriadnunk, ha egy nagyobb testű hal a horgunkra akad. Kellően lágy, a vékony előkével való horgászatot is sikeresen művelhetjük vele, legyen szó tavi vagy folyóvízi horgászatról. Meggyőződésem, hogy ár/érték arányát tekintve a piacon az egyik legjobb univerzális, minden igényt kielégítő horgászbot. A súlyelosztása kiváló, a nagyobb úszókat is szépen repíti. Kezdő és haladó horgászoknak egyaránt ajánlani tudom. 

2008. Június

Szólj hozzá

Teszt Duna Jászkeszeg Ponty Úszózás Ordas-tó Matchbot