2009. jún 01.

Rakósbotos keszegezés az RSD-n

írta: Kenyeres László
Rakósbotos keszegezés az RSD-n

A rakós botos keszegezés mindig is az egyik kedvenc horgászmódszeremhez tartozott. Lakhelyemen kevés olyan horgászvíz van, ahol ennek a módszernek kellően eredményesen lehetne hódolni. Április végén azonban megcsörrent a telefonom. Takács Zoli cimborám egy rakós botos keszegezésre hívott meg a ráckeve soroksári Duna-ág  dunaharaszti szakaszára...

Soha nem horgásztam még ezen a szakaszon, de Zoli barátom kellő mértékben ellátott tanácsokkal, hogy mire is készüljek. A hely kiválasztásában sokat nem gondolkoztam. Találomra lepakoltam egy betonplaccra, ahol kényelmesen el tudtam helyezkedni.

Szerelék

A szerelékeimben semmi különlegeset nem alkalmaztam. Két topsetet raktam össze, melyeken csak az úszó mérete nem volt megegyező. Főzsinórnak mindkettő szerelékemen 0,14-est, előkének pedig 0,10 - 0,12-est használtam. Ezzel még könnyedén röptetni tudom a keszeget, nem kell minden egyes halat kimerítenem. Horognak a Drennan Fine Maggotot kötöttem, 14-16-os méretben. Az úszó kiválasztása során figyelembe vettem a sodrást is, így az egyik topsetre 1,5 grammos, a másikra 2 grammos úszót szereltem. Ha az áramlás erősödött, akkor a nagyobb úszót használtam, ha viszont lassult, akkor a kisebbik úszóval szerelt topsetet vettem fel.

1_kep.JPG

1,5 és 2 grammos Topmix Vita úszókat használtam horgászatom során

A topsetekbe 1,2-s sárga kamasan gumit húztam, enyhén megfeszítve. Régóta használom ezt a fajta gumit keszegezéshez, és tökéletesen meg vagyok vele elégedve. Az ólmozást 2 részben osztottam el. Közvetlenül a 20 centis előke fölé rögzítettem egy tízes méretű ólmot, majd 30 centiméterrel fölötte helyezkedett el a főólmozás. Ezen egyedül akkor változtattam, amikor a snecik megjelentek. Ekkor a főólmozást közelebb húztam a jelzőólomhoz, így elérve azt, hogy gyorsabban süllyedjen a csalim.

 Etetőanyag

A vízbe a Topmix Xtasy dévér került. Fantasztikus etetőanyag, engem még nem hagyott cserben. A benne található fluo morzsáknak a halak nem tudnak ellenállni. Több horgászat után észrevettem, hogy a halak először ezeket a szemcséket fogyasztják el az etetésen. Most is közvetlenül az etetés után már 15 perccel némelyik hal hányta a narancssárga morzsát. Gondolom, a rikító színe és édeskés íze miatt annyira közkedvelt a halak körében.

2_kep.JPG

Az Xtasy dévér itt is bizonyította fogósságát

3_kep.JPG

Az etetőanyagba került kukorica és búza is. Az előbbi a dévérek kedvence, míg az utóbbi a karikák egyik favorit csalogatóanyaga.

Alapozásnak 10 darab kétkezes gombócot dobtam földes szúnyoggal keverve. Ezek után 7-9 percenként kettő földes szúnyoggal kevert etetőanyag gombócot kupakoltam, hogy helyben tartsam a halakat.

4_kep.JPG

A földes szúnyog az első számú csalogató anyag a keszegek számára. Most azonban etetőanyaggal keverve dobtam be a vízbe. A halak jól ették az etetőanyagot is ez indokolta a szúnyog és etetőanyag együttes vízbe juttatását.

5_kep.JPG

Körülbelül 12 méteren találtam egy kisebb 3-4 centis padkát. A padka mögé dobtam gombócaimat, hiszen a halak ott tartózkodtak. A padka fölé való horgászatot nem mertem megkockáztatni féltem, hogy a keszegek nem fognak felállni oda.

6_kep.JPG

Az első halak apró karikák és dévérek voltak

Nagyjából egy óra horgászat után megjelentek a snecik. Ekkor gombócaimat vizes kézzel nyomkodtam meg, hogy még véletlenül se húzzanak csíkot maguk után, süllyedés során. Elképzelésem jónak bizonyult, mert lassacskán továbbálltak a snecik és visszatértek a keszegek.

7_kep.JPG

A horgászat végére azonban megérkeztek a szebb halak is

A horogra az elején szúnyog, pinki szendvicset tűztem, de amint láttam, hogy nagy mennyiségben tartózkodik a hal az etetésemen és az jól eszik, a szúnyogot elhagyva pinki vagy csonti került a horogra. Ezáltal gyorsabb horgászatot tudtam alkalmazni, hiszen nem kellett minden egyes hal után csalit cserélnem.

8_kep.JPG

A mai napon a pinki adta a legtöbb halat

9_kep_1.jpg

Útban a merítő felé

Négy órás horgászat után úgy döntöttünk: ideje pakolni. Egy rövid összegzés a horgászatról: a hal végig jól evett, finom kapások – mondhatni - nem is voltak.  Egyedül a horgászat vége felé fordult le egy-két hal, de véleményem szerint ekkor már kevésbé evett a hal úgy, mint az elején. Valószínűleg elteltek az etetőanyagtól és finnyásak lettek. Az etetőanyag jól működött, végig volt hal az etetésen. A snecik kisebb rohamát a kupakolással és fenékre való horgászattal sikerült orvosolni. A peca végére megjelentek a nagyobb testű halak is, amelyeket a lassított vagy megállított szerelékkel gyorsan horogra lehetett keríteni. Ha ekkor egy kis méretű lapos úszót használok – mellyel jobb csalivezetést tudok véghezvinni –, talán több nagy testű halat sikerült volna horogra csalni.

Hogy pontosan mennyi halat sikerült fogni, nem tudom, mindenesetre egy jót horgásztam, aminek nagyon örültem. Odahaza a kocsiból kiszállva Zolinak csak annyit mondtam: - Köszönöm a meghívást, máskor is örömmel megyek.

 

10_kep.JPG

Végül egy kép a fogásról. A számos karikakeszeg mellé sikerült néhány szebb dévért és kárászt is szákba terelni

2009. Június

Szólj hozzá

RSD Módszerek Rakósbot Úszózás Karikakeszeg Dévérkeszeg