2015. aug 10.

Filléres horgászatok – Csöregi csali folyóvízi etetőanyag – Teszt

írta: Kenyeres László
Filléres horgászatok – Csöregi csali folyóvízi etetőanyag – Teszt

Csöregi Balázs neve nem ismeretlen a versenyhorgászok körében. Rendszeresen részt vesz a különböző rangosabb megmérettetéseken és a hétköznapokban is javarészt a horgászatnak szenteli szabadidejét. Amikor nem a vízparton kergeti a halakat, esetleg összefuthatunk vele esztergomi boltjában, amit testvérével közösen vezet. Ebben az üzletben találkoztam először a Csöregi etetőanyag családdal. Ezek az etetőanyagok mindegyike Balázs „titkos” receptjeinek megfelelően lettek elkészítve a Timár mix gyártóüzemében. Jelenleg 5 éve vannak forgalomban és a horgászok nagy megelégedettséggel használják horgászataik során. Ebből az etetőanyag sorozatból a konyhai pecásoknak létrehozott, alacsonyabb ár-kategóriájú folyóvízi változatát próbáltam ki a Duna partján.

A recept:

2 kg Csöregi csali folyóvízi 780 Ft (390 Ft/kg)

0,5 dl csontkukac 690 Ft

1,5 agyag (ez beszerezhető a szabadban, így nem számolom)

Végösszeg: 1470 Ft

Maga a termék egy egyszerű, átlátszó csomagolást kapott. A tartalom megtekintésére így nagyobb lehetőség nyílik, kevésbé próbálja megvezetni a vásárlót az egész zacskót beborító színes kép kavalkád. (Zárójelben megjegyzem, én minden esetben megnézem, hogy mit vásárolok. Sajnos az utóbbi időben a gyártok oly mértékben a marketingre helyezik a hangsúlyt, hogy lehetetlenség aprólékosan megvizsgálni mit is rejt maga a csomagolás. Általában a zacskó felületén hagynak egy kisebb fedetlen részt - amit úgy kell megkeresni - és ebből kell leszűrni a pontosabb összetételt).

clipboard01_19.jpg

Visszakanyarodva a témához folytatnám ott, ahol abbahagytam. Az etetőanyag kellemes, fűszeres illatot áraszt. Érezni benne koriandert és sajtlisztet is, de nehéz pontosan megállapítani, hogy mihez hasonlít az illatok kavalkádja. Íze finoman édeskés, színe élénkpiros, amely a folyóvízi etetőanyagok kedvelt színvilága. Szemcseméretét tekintve közepesnek mondanám. Hogy jobban megvizsgáljam az őrleményt még száraz állapotban egy apró lyukú rostán átszitáltam az etetőanyagot. A művelet végén pellet szemek és vegyes angolmorzsa akadt fenn a rosta dróthálóján.

clipboard02_26.jpg

clipboard03_19.jpg

Balázs tanácsát megfogadtam és két részletben nedvesítettem meg a két kiló etetőanyagot. Először egy nagyobb vízmennyiséget öntöttem hozzá - kb. 6-7 decilitert - majd pihetettem fél órát. A kezdeti állapot egy enyhén pépes, csomós állagot eredményezett, de amint a nagyobb szemcsék is megszívták magukat kellő nedvességgel ismételt újravizezést igényelt. Ezután hozzáadtam a 1,5 liter agyagot, amely körülbelül 2 kg-nak felelhet meg. Az agyag minimális mértékben szárított a keveréken, tehát egy újbóli óvatos nedvesítést alkalmaztam, hogy elérjem a számomra tökéletes állagot. A kész mixet egy nagy lyukú rostán áttörtem és vödörben lezárva, állni hagytam a másnapi próba erejéig. A vízparton utána nedvesítést nem igényelt – a fedett edényből nem párolgott el a folyadék - tehát kijelenthettem, hogy jól és körültekintően dolgoztam.

clipboard04_18.jpg

clipboard05_17.jpg

Az éjszaka viharos széllel érkező hidegfront árasztotta el a Kárpát-medencét. A partra érve az öreg hölgy haragosnak mutatkozott, a víz tetején utazó termetes farönköket hatalmas hullámok dobálták fel, s alá. A sóderos parttal párhuzamosan habos hegyvonulatok magasodtak ki, amelyeket a főváros felé elúszó hajókaravánok hullámai porrá zúztak. A nagymértékű hőmérséklet visszaesés és a szűnni nem akarok szélrohamok megkövetelték a melegebb ruházatot, s valljuk be, a lehűlés jelentős változást eredményezett az előző hetek szaharai forrósága után.

clipboard09_12.jpg

clipboard10_11.jpg

Egy kicsit elbizonytalanodtam, hogy vajon képes leszek-e a régi, hagyományos fenekező botokkal a halfogásra. Azért mégis csak évek óta nem volt a kezemben hasonló felszerelés sem, de hamar rájöttem ez is olyan akárcsak a biciklizés. Ha az ember egyszer megtanulta, utána nehezen tudja elfelejteni. A feeder fotelt, csalizó tálcát és minden egyéb komfortot szolgáló kacatot otthon hagytam, hogy ezzel is minél jobban egy mindennapi horgászhoz hasonlítsak. A horgászállás kiépítésével sokkal gyorsabban végeztem mint máskor, így rögvest neki is láthattam a halfogásnak.

clipboard08_14.jpg

Kíváncsian vártam, hogy mit sikerül elsőként horogra csalnom. Szerencsémre nem kellett órákat tétlenül ülnöm. A harmadik dobásra megtisztelt egy kölyök márna, majd őt követte csoporttársa. Később az óvodás csapatot „szétzavarták” a bagoly- és karika keszegek, melyek igencsak nagy számban mutatták jelenlétüket. A kapások olyan intenzitással érkeztek, hogy száműznöm kellett az egyik botot. A közel két órás keszeginváziót követően megjelentek a szebb, testesebb halak, ekkor visszaküldtem a kettes számú játékost a csatatérre. Szerencsémre szép márnák és paducok tesztelték a szerelékem tűréshatárát, melyekhez a végére egy dévérkeszeg is betársult. Pontos statisztikával nem tudok szolgálni a halfogást illetően, de aznapra jóval a 10 kg fölé emelkedhetett a képzeletbeli szák súlya. Összesen 11 darab márnát és rengeteg keszeget, paducot sikerült partra segítenem, a nagyobb halakról fotót is készítettem. 

clipboard02_27.jpg

clipboard04_19.jpg

clipboard18_5.jpg

clipboard20_3.jpg

clipboard05_18.jpg

clipboard19_5.jpg

clipboard25.jpg

clipboard22.jpg

clipboard23.jpg

clipboard24.jpg

Az etetőanyag jóval a várakozásaimon felül teljesített. Az első halak 10 percen belül megérkeztek és utána rendszeressé váltak a fárasztások. Eleinte a kisebb egyedek mutattak érdeklődést, de az idő előre haladtával a termetesebb példányok is megtiszteltek jelenlétükkel. Ami kifejezetten tetszett a Csöregi mixben, az az oldódási ideje. A part mellett megfigyeltem, hogy az etetőanyag a csobbanást követően fél, egy percen belül intenzíven elkezdett a kosárból kibomlani, dolgozni. Tehát nem azonnal, nem 2-4 perc után, hanem a megfelelő időben. Szerintem ez azért jó, mert amikor a bedobást követően gyorsan érkeznek a kapások, akkor egyes etetőanyagok esetében előszokott fordulni, hogy az beleragad a kosárba. Egyszerűen nincs ideje kioldódni, mert lassan bont a vízben. Hangsúlyozom, percekről-másodpercekről beszélek! Nem az etetőanyaggal van a gond, hanem szimplán nem az ilyen horgászatokhoz fejlesztették ki. Lehet egy úszós pecánál kiválóan teszi a dolgát, de a pörgős fenekezős (feeder) horgászathoz nem ajánlom. Külön pozitívumként megemlíteném az oldódás közben létrejövő pirosas felhőt. Ebben a látványos felhőben a halak sokkal bátrabban táplálkoznak, mert biztonságban érzik magukat, az éhes ragadozók halak elől. 

A trükk

Egy átlagos horgászatom során általában 6-8 deci csontkukacot szoktam elhorgászni. A sikeres folyóvízi horgászat egyik nélkülözhetetlen eleme a megfelelő mennyiségű élő anyag bejuttatása. (De erről majd egy másik írásban). Most viszont fél liter állt rendelkezésemre, ennyiből kellett a legtöbbet kihoznom. Ezt a mennyiséget nem borítottam az etetőanyaghoz, mert a nyüvek úgyis lemásznának a vödör aljára, emiatt minden egyes bedobásnál rákényszerültem volna az etetőanyag átkeverésére. Most mégis szeretnék egy egyszerű praktikát bemutatni, hogy hogyan lehet a legtöbbet kihozni az ilyen helyzetekből.

clipboard13_9.jpg

Az etetőanyag kupacán az ujjammal készítek egy gödröcskét és ide belehelyezek egy csipetnyi élő anyagot. Ebből a vájatból a csontik nem másznak szét, amíg a kosarat a kezünkhöz emeljük és pozícionáljuk. Először a kosárba belehúzom az élő anyagot és alulról lezárom egy nagyobb adag etetőanyaggal. Fontos és itt a titok, hogy a pondrók a kosár felső harmadában helyezkedjenek el! Felülről szintén lezárom a kosarat kevéske etetőanyaggal, amit olyan mértékben nyomok meg, hogy a bedobás - kosár beállás intervalluma alatt a nyüvek ne tudják ezt a zárókupakot széttúrni, kilökni. A mederfenéken a kosár teteje a sodrásnak lefele fog nézni. A csontik is ebbe az irányba fognak elindulni, mert itt jóval kevesebb ellenállásba ütköznek. A technika lényege az élő anyag kosárban való elhelyezkedésén és az etetőanyag adott mértékű megnyomásán van. A magyarázat pofon egyszerű: a lárvák mozgása fellazítja az etetőanyag dugót és azt lelökik magukról. (Természetesen itt is meghatározó az etetőanyag állaga és oldódási ideje). A sodrás egy sávban azonnal kimossa az élő anyagot a kosárból ezzel létrejön egy etetési sáv. A csonti odavonzza az etetés közelébe a halakat, az etetőanyag pedig ott tartja.

clipboard26.jpg

clipboard14_7.jpg

clipboard15_7.jpg

Aki szeretné kipróbálni a Csöregi etetőanyagok valamelyikét, azt beszerezheti az esztergomi üzletben, melynek elérhetőségei az alább olvashatóak:

Csőri-csali horgászbolt

Esztergom 2500, Rudnay tér 3.

Telefon: 06-30-867-0510

Email: csori-csali@freemail.hu

Szólj hozzá

Teszt Sorozat Duna Csonti Módszerek Karikakeszeg Dévérkeszeg Márna Fenekezés Paduc Bagolykeszeg Etetőanyag készítés Szél Etetőanyag teszt Filléres horgászat Csöregi etetőanyag