2008. jún 25.

Fox Carp Ambush rakósbot teszt

írta: Kenyeres László
Fox Carp Ambush rakósbot teszt

Aznap, mikor megkaptam az értesítőlevelet, hogy kisorsoltak az egyik teszthorgásznak, nem tudtam, hogy sírjak-e vagy nevessek. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem akartam a botot tesztelni, csak azért jelentkeztem, hátha megnyerem a botot. De ha már így hozta a sors, elfogadtam a „felkérést”. Veszíteni valóm nem volt, legalább kipróbálhatok egy felső kategóriás botot. Lássuk, mire mentem vele…

A teszt lebonyolítására, sajnos, csak két nap nyílott, ez idő alatt kellett kihoznom a lehető legtöbbet a botból. Terveim között szerepelt, hogy az első nap a Dunára megyek le, és a keszegeket veszem üldözőbe, a második napon pedig az Ordas-tóra pontyozni.

Először is ismerjük meg a bot fontosabb adatait:

Hossz

14,5 m

Tagok száma

10

Anyag

Multi Direction Carbon

Szállítási hossz

177 cm

Tömeg (13 méterben)

970 gr

Legnagyobb átmérő

45 mm

Forgalmi ár

180.000 Ft

 

A táblázatból mindenki levonhatja a maga következtetését. A paraméterekből még semmi kiugró dolgot nem láthatunk, maximum annyit, hogy a rakós hossza 14,5 méter. Mivel angol botról beszélünk, nem kell ezen meglepődnünk, ugyanis náluk nem ritkák a 16, sőt 20 métert meghaladó hosszúságú rakós botok.

ordas_164.jpg

14,5 méterben a bot lógása

Most, hogy megismertünk a botot a számok nyelvén, nézzük meg a gyakorlatban, hogyan is viselkedik.

Első teszthelyszín a Duna volt. Amikor leértem kedvenc folyóvizemre, sok jóra nem számítottam. A víz már több napja áradt, színe leginkább a tejeskávéhoz hasonlított. A horgászhelyek többsége víz alatt volt. Nagy nehezen találtam egy alkalmas helyet, ahol leülhettem horgászni, de még így is rákényszerültem, hogy a ládámat a vízbe rakjam.

A fogást itt különböző fajú keszegek, főképp dévér, karika, jász, paduc teszi ki. Etetőanyagomat is ezek alapján alakítottam ki, mely a következő elemekből tevődött össze: 2 kg Top Mix Xtasy dévér, fél kiló TTX, 2 kg folyóvízi agyag. A tortut már előre beáztattam otthon, amelybe 4 kupak Top Mix Brasem folyékony aromát tettem. Ezáltal egy kellemesen édeskés, karamellás etetőanyagot kaptam, mely gyorsan odacsalja a kívánt halakat az etetésre.

ordas_186.jpg

A keszegezés során használt finomságok

Általam folyóvízen a leggyakrabban alkalmazott technika az erősen visszatartott, vagy lassan engedett csali. Szerelékemet is ennek megfelelően készítettem el. Egy 4 grammos, hagyományos lapos úszót raktam fel a 0,16-os főzsinórra. Előkém 0,13-as, melynek végére 14-es méretű vékony húsú keszegező horgot kötöttem. A bot első két tagjába 1,2 gumit fűztem.

Ami meglepő volt először, hogy milyen könnyű a bot 13 méterben. Bevallom őszintén, kevés ehhez hasonló botot fogtam, aminek ilyen jó súlyeloszlása van. Lehet érezni, hogy a botban van anyag, de mégis olyan könnyed. A kézben jól áll, nem kell erőlködni a megtartásával. Ez már egy kellemes csalódás volt számomra.

clipboard02_3.jpg

Horgászállásom

Etetés után már a harmadik úsztatásra halat akasztottam. Egy karikakeszeg éhezett meg a 3 szem csontira. Fél óra alatt néhány karikakeszeg és sneci megfogása után akasztottam egy jobb halat. A sodrásba befeküdve néhány rúgás után leverte magát a horogról. Erősen gyanakodtam, hogy nem jász volt, mert annyira azért nem küzdött a horgon. Dévérre tippeltem.

Ha itt vannak a dévérek, nincs más teendőm, mint a kedvükben járni és a csonti csalit, gilisztára cserélni. Sikerült szép vékony gilisztákat szednem, melyekből kettőt tűztem a horogra. Talán a negyedik úsztatás után határozott lerántás, majd éreztem ez már jobb hal. A gumi dolgozik, a match kit szépen bólogat. Bejött a tippem, dévér a tettes. Nem egy rekordlistás példány, de megörültem neki. Ma már nagyon kevés hal van a Dunában, ezért minden halat megbecsülök. A kiugróan szép fogások sajnos ritkaságnak számítanak.

clipboard03_3.jpg

 Az első jobb dévér

Lassan de jövögetnek a halak. A zsákmány fő részét karikakeszegek teszik ki, de egy-egy dévér, jász, szilvaorrú is beugrik. Horgászatom felénél az eső elkezd szemerkélni. Aki rakózik, az tudja, hogy ekkor jön a szenvedés. A szemerkélő esőben a legrosszabb horgászni, mert a boton száraz és vizes felületek érik egymást, ilyenkor csúszik a legkevésbé a bot. Azonban a Fox rakós így is kiválóan működik, a tenyeremben tökéletesen siklik. A Speed Slide Finish eljárásnak köszönhetően a felülete olyan, akár a baba-popsi, tükörsima.

Az idő telik, közben a kapások is egyre ritkábbak. A nap kisüt ismét, majd egy felhő megzavarja a horgászatot. Egyik pillanatról a másikra felhőszakadás és orkánszél. Nagyon megijedtem, mert fák alatt ülök, és jó lenne nem összetörni a botot egy leszakadó ág miatt. Gyorsan összecsuktam a botot és felmenekültem egy biztonságosabb helyre. Hiába volt nálam a nagy ernyő, olyan erős szél támadt, hogy még így is eláztam. Megvártam a vihar végét és visszamentem a horgászhelyre összepakolni. Ekkor láttam, hogy tőlem 25-30 méterre egy öreg fűzfa dőlt ki. Nincs mese, viharban a horgászatot abba kell hagyni! Ki tudja, mikor csap be a villám a botba, vagy dől ki egy fa, és egyből megvan a baj.

Horgászatom végeztével készítettem néhány fotót a zsákmányról és visszaengedtem őket éltető elemükbe.

clipboard04_3.jpg

Vegyes dunai zsákmány

A második napon érkezett csak igazán el a bot tesztje. Sződ község határában található Ordas-tóra látogattam el, hogy meggyőződjek a Fox Carp Ambush ténylegesen, hogyan is viselkedik a nagyhalak alatt.

Aki nem ismerné a vizet, azoknak egy kis ismertető. 1,5 hektáros, patkó alakú, vízmélysége 2-2,5 méter. Hétvégi kiruccanásokra, bot vagy esetleg a felszerelés tűrőképességének tesztelésére tökéletes. Jellemző halállománya a ponty 2 kilótól egészen a 15-20 kilóig, de nagy mennyiségben van jelen a tóban az amur, kárász, compó, dévér.

A napok óta tartó kánikulai hőmérsékletnek köszönhetően a víz hőmérséklete javában meghaladta a 20 oC-ot. A magas vízhőmérséklet hatására a halak jobban szeretik ilyenkor a büdös, magas tápanyag tartalommal rendelkező etetőanyagokat. Mivel ezen a vízen csak a szemes takarmány beszórása a megengedett, én is ehhez hozzáillően válogattam össze csalogató anyagaimat. Két fajta pelletet hoztam magammal, melyek már többször bizonyítottak a nagyhalas horgászataim során. Az első a Top mix Magic halas-epres (8mm) pelletje, a másik pedig az MCS kukorica csíra pellet. Mivel a halak gyakran tartózkodnak vízközt az élő anyag bejuttatását nem találtam célravezetőnek, mert nem akartam jobban vízközé felhozni a halat. A pelletek mellé még kukoricát juttattam be az úszó köré, hogy ezzel is kedveskedjek egy kicsit a pontyoknak. 

ordas_077.jpg

Ezekkel a pelletekkel kívántam horgászhelyemre csalni a nagy pontyokat

Az első hiányosság, ami felmerült a bottal kapcsolatban, ekkor jelentkezett. Nem kaptam hozzá cup kitet. Nos, nem fog összedőlni a világ egy ilyen probléma miatt. Elővettem a csúzlimat, és adott időközönként - 10-15 percenként - néhány szem pellettet és kukoricát lőttem az úszó köré.

A szerelékemben semmi ördöngösséget nem alkalmaztam. Talán amit kiemelnék, az az úszó. Pontyozásaim során kizárólag belső zsinórvezetésű úszókat használok. Eme úszókat a tartós igénybevételnek megfelelően alakították ki. Az elvesztett ponty folyamán visszavágódó szerelék hatására antennájuk és száruk kevésbé törik. Főzsinórnak 0,18, előkének 0,16-st használtam, amire 10-es pontyozó horog került. Az előkének a fele nagyjából 10-13 centimétert lefektettem a fenékre, csalinak 5 szem csontit raktam.

A pontyos topsetet vettem elő, aminek első két tagjába fűztem a csőgumit. Nem szoktam túlbonyolítani a gumizást, én a Maver piros csőgumiját használom 3 éve teljes, megelégedettséggel.

clipboard05_3.jpg

Belső zsinórvezetésű úszók

clipboard06_2.jpg

A pontyos top szettbe csőgumi került

Nem sokkal az etetés után már beleúszások jelezték, megérkeztek a várva várt vendégek. Feszülten figyeltem az úszót és vártam a megfelelő kapásra, amire be lehet vágni. Egyszer csak az úszó lassan elindult oldalra, majd lebukott. Nem néztem tétlenül az eseményt, gyors berántással konstatáltam a kapást. Érzetem nem egy nagy példány, de legalább hal. Első kirohanását követően már jön is vissza a ponty, a gumi teljesen felőrölte az erejét. A bot szépen dolgozik, most már megvillantja képességeit. Ami feltűnő, hogy a pontyos top mennyire jól dolgozik a hal alatt. A lerövidítés után érzékeltem csak igazán, hogy van erő ebben a botban. Nem is óvatoskodtam, elkezdtem kicsit erősebben húzni a halat. (Egyes gyengébb botoknál lehet ilyenkor észrevenni, hogy a bot fala, ahogy ráfeszül az ember kezére, flakon-szerűen egy minimálisat benyomódik. Ez keszeges botoknál figyelhető meg elsősorban, de tapasztaltam már pontyos botoknál is. Nos, a Fox rakósnál nem találkoztam ilyennel. A kellően erős és vastag falvastagságnak köszönhetően az erőteljesebb igénybevételt is jól tűri.)

3-4 perces lerövidített fárasztást követően végül sikerül megszákolni a pontyot. Nem nagy, de örülök, hogy megvan az első komolyabb hal. A ponty visszaengedése után ismét kicsit megszórtam az etetést, hogy helyben tartsam az ott lévő halakat és a később érkezők is, tudjanak min „rágódni”. 

clipboard01_3.jpg

A tökéletes felületnek köszönhetően a bot csak úgy siklik a horgász kezei között

clipboard07_3.jpg

 Amikor a ponty elindul oldalra

clipboard08_2.jpg

Nem adtam neki esélyt

clipboard09_2.jpg

Ő sem hitte, hogy ilyen hamar partra kerül... :-)

Két kapás között azt csodáltam, hogy mennyire gerinces a bot. Semmi kilengés betolásnál és bevágásnál. A tagok végén aprócska nyilak segítik a helyes összerakást. Ügyeltem, hogy ezek egyvonalban helyezkedjenek el, ezáltal a boton végighúzódó gerinc is egy vonalban lesz. Egyszer csak észrevettem egy aprócska hibát. Ezek a felfestések mintha kezdenének elmosódni, - pedig eddig csak hárman teszteltük a botot -, de elhanyagolható hiba.

clipboard10_2.jpg

A tagok végei keresztszál erősítést kaptak

A tagok végei keresztszál erősítést kaptak, ennek köszönhetően a bot jobban tűri a véletlenszerű leejtéseket, helytelen összeillesztéseket. Amit hiányolok nagyon, az az, hogy a tagok végei nincsenek lekúposítva. A nagyobb értékű pontyos rakós botokról nem hiányozhat ez a kis plusz.

Elmélkedésemet újabb kapás „zavarta” meg. Éreztem, őkelme már nagyobb példány, mint előző társa, de nem tudott mit kezdeni az erős szerelékkel. 8-10 perces fárasztás után ő is megadta magát, 5-6 kilósra saccoltam.

clipboard11_2.jpg

 Egy ekkora ponty megfogása gyerekjáték a Fox Carp Ambush-sal

Folyamatosan jöttek a 4 és 7 kiló közötti pontyok, élveztem a horgászatot. 11 óra környékén azonban megérkezett a várva várt nagyhal. Határozott kapással jelezte, nem szórakozik a csalival. Ahogy megakasztottam, úgy indult el, mint akit puskából lőttek ki. Kapaszkodtam a botba, és teljes bothosszal elkezdtem emelni a halat, megálljt parancsolva neki. Ekkor éreztem csak igazán, hogy a botban milyen erő lakozik. Társam, akivel voltam, csak ámulva figyelte az eseményeket. Sikerült megfogni a vad kirohanást, és a part mellé kényszeríteni a pontyot. Kb. 10 perces fárasztás következett 5 tagos topsetten, mire megmerítettem. Ez már 8 kg felett volt. Mondtam is, ezt le kell mérnem. A 10 kg-s álomhatárt sajnos nem értem el, de még így is 9,5 kg-t mutatott a mérleg.

clipboard12_2.jpg

 Végre megjött a nagyhal

clipboard13_1.jpg

9,5 kg a ponty súlya!

clipboard14.jpg

Egy mosoly az objektívbe :-)

A nap folyamán nagyobb hal nem jött, de 13 pontyot azért sikerült szákba terelni. A 0,16-os előkét egy halnak sem sikerült eltépni, pedig nem kíméltem sem a szereléket, sem a botot.

Összességében véve, amit a botról elmondhatok, hogy 11,5-ben és 13 méterben nagyon kezes, jó súlyelosztással rendelkező, gerinces. Versenyszerű használatra is alkalmas, de elsősorban pontyos rakós. 14,5 méterben már nehézkes tartani (fejnehéz), és lényeges nagyobb a belógása. Felülete első osztályú, a vizes kézben is tökéletesen csúszik. A mintaszerű felület és merevség gyors horgászatot tesz lehetővé 13 méterben. Bevágásnál a kilengés minimális, hamar visszaáll a bot eredeti nyugalmi állapotába. Fárasztás során nem kell aggódni, ha egy nagyobb példányú hal is horogra akad, igazi erőtartalékokkal rendelkező rakós. A falvastagság megfelelő, nem éreztem, hogy a bot puha lenne. A matt fekete borítás a napsütésben hirtelen felmelegszik, kellemetlenséget okozva ezzel be- és kitolásnál. Ami számomra nem tetszett, az az ára. Nekem kicsit drágának tűnik, megítélésem szerint itt a márkát is meg kell fizetni. Amit hiányoltam a botból, az a cup kit és a szállításhoz szükséges hord csövek, illetve, hogy a tagok vége nincs lekúposítva (talán még a mini toldót hiányát is ide vehetem). A csövek és a cup kit újabb plusz költséget ró fel, az amúgy sem olcsó bot mellé. Hogy a szelet miként viseli? Nem tudom, mert hála ettől megkímélt az időjárás. Ha osztályoznom kellene a botot, egy tízes skálán tőlem 9 pontot kapna. 

clipboard15.jpg

Megmutatta, mire képes

2008. Június

Szólj hozzá

Teszt Duna Ponty Rakósbot Úszózás Dévérkeszeg Ordas-tó