2009. aug 19.

Horgászat Szentendre város szívében

írta: Kenyeres László
Horgászat Szentendre város szívében

Az idei esztendőben a Duna nem nagyon kedvezett a horgászoknak, hisz folyamatos ingadozásával lehetetlenné tette a horgászatot. Végül nyár végére csak megállapodott a medrében az öreg folyó. Augusztus utolsó hetében sikerült kikérnem magamat egy hét szabira. Természetesen a szabadság nem szabadság a horgászat nélkül. Semmilyen információval nem rendelkeztem, hogy hova is érdemes menni, ezért intéztem egy körtelefont az ismerőseim között, hátha tudnak valami jó helyet. Kiss Tibi cimborám jó hírekkel szolgált, miszerint a város előtt szépen lehet fogni a békés halakból. Több se kellett nekem, másnap már a Dunán voltam, hogy kipróbálhassam az új úszóimat.

Reggel fél nyolckor kezdtem el kipakolni a kocsiból. Az időjárás nem volt kegyes hozzám, míg kipakoltam és elcipeltem két fordulóban a felszerelést, bőrig áztam. A folyóvízi horgászat már csak ilyen, itt nem ülők a stéges házikóban és várom a tévé mellett a hangjelzős kapásjelző hangját, hátha felakasztja magát egy tíz pluszos. Itt harcolni kell az elemekkel, az időjárással, a hideggel, a meleggel.

Horgászhelyem Szentendre város szívében található. Bármennyire is hihetetlenül hangzik, de szentendrei lakos révén még soha nem horgásztam itt. Valamiért nem kedvelem ezt a szakaszt. Zavar, hogy mögöttem sok turista van, és egyszerűen nem hagyják az embert nyugodtan horgászni. A 150-200 méteres szakaszon szinte biztos, hogy mellettem kezdenek el köveket dobálni a vízbe. Hiába a több száz méteres üres szakasz: nem, ilyenkor a horgász mellett kell a ricsajt csapni.

img_4188.jpg

img_3802.jpg

Horgászat Szentendre város szívében

A horgászat nem horgászat teszt nélkül, a mai peca alkalmával a Topmix Atty úszót vettem nagyító alá. Amit érdemes róla tudni, hogy speciálisan az áramló folyóvízre lett kialakítva. Teste gömbölyű, balsafából készül, méretpontosak. Csőantennával rendelkezik, amely egybe van építve a szárral, tehát az úszó belső zsinórvezetésű. A belső zsinórvezetésű úszók lényegesen jobbak, hiszen kevésbé sérülékenyek a zsinórvezető füllel ellátott úszókkal szemben. Nem kell attól tartanunk, hogy a visszavágódó szerelék esetén kiszakad a zsinórvezető szem, vagy kitörik az antenna.

img_3794.jpg

 A méretskála igen változatos, mindenki megtalálhatja a számára éppen megfelelőt

A horgászat elején két topsettet készítettem elő, az egyikre az Atty úszóval ellátott szerelék került, a másikra egy folyóvízi lapos úszós szerelék. A két topsettet felváltva fogom használni, hogy megfigyeljem, melyik szerelékkel sikerül majd több halat horogra csalnom. A két szereléken azonos zsinór és horogméretet alkalmaztam. Főzsinórnak 0,16-st, előkének 0,12-st 30 centiméteres hosszúságban, horognak 14-s finom keszegező horgot kötöttem.

img_3789.jpg

Két fajta úszó, két fajta módszer

„Gyorsan” - egy óra alatt - minden a helyére került és kezdődhetett is a horgászat. Alapnak 11 gombócot dobtam a bot spiccéhez, gazdagon megspékelve csontival. A mai recept a következőképpen nézett ki: 1,5 kg Xtasy dévér, 1,5 kg Spice dévér, két csomag barna agyag, szemesnek főtt búza, kukorica, élő anyagnak csonti.

img_2941.jpg

1,5 kg Xtasy dévér, 1,5 kg Spice dévér, két csomag barna agyag, szemesnek főtt búza, kukorica, élő anyagnak csonti

img_4187.jpg

A vízben csak úgy világít a fluo morzsa

Sokat nem kellett várnom az első érdeklődőre, már a második úsztatás halat adott egy karikakeszeg személyében. Lesz itt hal – gondoltam magamban – nem kell félnem, hogy tiszta kézzel megyek haza. Így is volt, a halak szépen jöttek sorban, csupán egy gond volt a horgászatban: sok halam az akasztást követően lefordult a horogról. Nagyon bosszantott a dolog, nem szeretem, amikor valami hiba van a gépezetben. Elkezdtem különböző változtatásokat végrehajtani szerelékemen. Először a horogban kerestem a hibát, de amikor már a harmadik fajta horog került fel a szerelék végére és ez sem javított a helyzeten, másban kerestem a hibát. A gumizáson próbáltam variálni, hol lazábbra, hol feszesebbre állítottam, de mit sem javított a helyzeten. A végén azon gondolkodtam, hogy talán a zászlóm hossza túl hosszú, ugyanis halaim rendre vagy jól benyelték a horgot, vagy éppen, hogy csak a szája szélébe akadt. Erre mondják, hogy finnyásan eszik és éppen csak egyszer fogja meg egy pillanatra a csalit. Mivel ha hosszú a zászló a bevágás lényegesen lassabb, így én is akkor rántok be, amikor a hal már kiköpi a horgot. (Érthetőbben leírva: a bevágás és kapás között túl sok idő telik el). Levágtam jó 20-30 centit a zászlóból - és láss csodát: nem fordultak le a halaim, sikerült rendre megfognom őket. Nem hiába mondják a nagyok: „az ördög a részletekben bújik meg”.

Három órás horgászatom után kapásaim alábbhagytak, és a pakolás mellett döntöttem.

img_3805.jpg

5-6 kg-s fogás. Ha sikerül megfognom a leakadt halakat, a 8 kilót is elérhettem volna.

Két nap múlva rápróbáltam megint a helyre. Mindent teljesen ugyanúgy csináltam, mint az első horgászatom alkalmával, ugyanaz a horgászhely, etetőanyag, szerelék. Ekkor valamivel több halat sikerült fognom, de semmivel se volt több kapásom.

img_4159.jpg

A paduc nem adja egy könnyen magát

img_4161.jpg

Egy gyönyörű kilós paduc

img_4179.jpg

Bagolykeszeg

img_4167.jpg

Leánykoncér, melyből 7 darabot sikerült fognom. Természetesen mindegyik azonnal visszanyerte szabadságát.

img_4201.jpg

Aznap 10 fajta halat sikerült fognom. Nem ismerek olyan tavat, ahol ennyire változatos lenne a fogás egy horgászat alatt.

A végére még annyit, hogy mind a két módszer meglepően jól hozta a halat. Folyamatos topset váltogatással rendszeresen kapásra lehetett bírni a halakat. A Topmix Atty úszó nálam ötösre vizsgázott, legyen erre bizonyíték ez a két horgászat.

2009. Augusztus

Szólj hozzá

Teszt Duna Rakósbot Úszózás Leánykoncér Paduc Bagolykeszeg