2016. ápr 23.

Békés halas tippek tilalom idejére - gyors poszt

írta: Kenyeres László
Békés halas tippek tilalom idejére - gyors poszt

Több horgász is "panaszkodik", hogy nem tudnak a tilalom miatt békés halazni, mert sok jászt és paducot fognak. Gondoltam adok néhány tippet az elmúlt két alkalom horgászatából, hátha ezekkel az aprónak tűnő tanácsokkal másokon is tudok egy kicsit segíteni. Szerintem megfelelő helyismerettel, etetőanyaggal, szerelékkel és csalifelkínálással remekül lehet szelektálni a halakat csak sajnos sokan nem veszik a fáradságot a kísérletezéshez.

Békés halazni kétszer voltam lent a tilalom alatt egy olyan helyen, ahol elsősorban a dévér-, és karikakeszeg dominál, de a jász, paduc, szilvaorrú keszeg ugyanúgy megfordulhat az etetésen, viszont jóval kisebb a valószínűsége. Tehát már itt felértékelődik a megfelelő hely kiválasztásának a fontossága. Szándékosan kerülőm a húzósabb vizeket, mert tudom, hogy ott potenciálisan nagyobb az esélye a tilalmi oltalommal védett halfajok megfogásának. A "teszt" helyszínén a 35 méteres távolságon, a 70-80 grammos feederkosár kényelmesen megállt, vagyis nem volt nagy sodrás. Etetőanyagnak célszerű valamilyen élénk sárga színűt választani, ami erősen füstöl a vízben. Ne legyenek benne felszálló morzsák és talán érdemesebb az emberi orr számára egy kellemesebb illatút bekeverni (pl. fahéjas). Csontit csak egy csipetnyit rakok a kosárba, mert a "túlzó" élőanyagozás odarántja a jászokat, paducokat. A horgot is inkább a "fenékhez ragasztom", hogy ne liftezzen, így nem váltom ki a jászból, paducból a "rabló ösztönt". Az előke hosszának, horog méretének és a csalinak (színének, számának) összhangban kell lennie ehhez a fajta horgászathoz.

Példák: múlt héten a tenyeres dévéreket fogdostam a három-négy szem piros csontival. Akkor 60 centis előkét kötöttem, egy "nehezebb" 14-es horogra. A horgászat végén egy dobás erejéig felraktam egy mini hungarocellt az élőcsali mellé és láss csodát egy paducot fogtam. Tehát ott voltak a "nem kívánatos halak is", de a jól összeállított végszereléknek köszönhetően sikerült kizárnom őket.

A következő horgászatomon a nagyobb testű dévéreket vettem üldözőbe. Itt már 100 centis előkét kötöttem, 10-es horoggal rajta 2-3 száll gilisztával. Felvetődhet a kérdés, hogy akkor miért nem liftezett a horog? Az tény, hogy az előke hosszabb volt (ez a méret az óvatosabb dévérek miatt kellett), de a horog és csali súlya nehezebb, így ez remek mederfenék közeli horgászatot tett lehetővé. A számításaim ismét bejöttek és sikerült is fognom néhány kiló feletti dévért, melyek mellé 4 db karikakeszeg is betársult. Az egész horgászatom alatt összesen csak egy darab 30 dekás szilvaorrút és egy kapitális jászkeszeget fogtam!

vagolap02_4.jpg

Ui.: a fotózásról annyit, hogy ilyenkor (is) törekszem a lehető legkevesebb stressznek kitenni a halakat. Tehát egy gyakori méretű halat nem fogok a fotózás menetével terhelni, mert "úgyis fogok még az évben máskor is". Ha viszont a horgomra akad egy valóban ritka méretű példány, akkor igyekszem a lehető legrövidebb idejű fotózási időre. Az utolsó horgászatomon szerencsés helyzetben voltam, mert a párom velem volt és ő gyorsan lefényképezte nekem a nagy jászomat, de a mérlegelés procedúrájának már nem tettem ki a halat, pedig valószínű életem legnagyobb jászkeszege volt. "Nem a centik, dekák a lényeg, hanem a játékostárs egészsége!"

Jó kísérletezést és görbüljön! :-)

Szólj hozzá